tirsdag 3. april 2012

Blå egg til påske

For meg er det tradisjon å ha gule egg til påskefrokosten. Men i år tenkte jeg at jeg skulle gjøre en vri. Det var litt prøving og feiling før jeg fikk fargen til å sette seg. Men til slutt ble det vakre blå egg på meg.


Dessverre har jeg ikke fått eggene til å trekke til seg nok farge bare i løpet av koketiden. Det har heller ikke funket å farge eggene på forhånd og deretter koke dem i det fargede vannet. Da forsvinner mye av fargen som eggene fikk før koking. Derfor må disse eggene farges ferdig etter koking, noe som betyr at de må serveres kalde. Vil du ha varme, nykokte egg, kan du gå for gule egg.

Begynn med å kutte opp rikelig med rødkål og ha det i en kjele med vann. Kok opp og la koke i en halv times tid.

Vask eggene, og kok dem/trekk dem i kålvannet til de er hardkokte. Ta dem opp og skyll dem i kaldt vann så kokeprosessen stopper. Nå er eggene lyseblå.

Kjøl ned kålvannet. Ha eggene ned i kålvannet igjen. Sett alt inn i kjøleskapet, og la stå i noen timer. Gjør dette på kvelden, så får du knallblå egg til frokosten dagen etter.

Hvis du absolutt vil ha blå, varme egg må du ta til takke med litt lysere egg. Men det du da kan gjøre er å tilsette litt eddik i kokevannet sammen med kålen. Eddiken skal hjelpe til med å få fargen til å feste seg. Grunnen til at du ikke skal ha eddik i vannet hvis du vil la eggene ligge over natten og trekke til seg farge, er at eddiken vil svekke skallet på eggene og i verste fall gjøre skallet mykt, eller at det forsvinner helt.




Neste år tror jeg at jeg må gå for røde egg...

9 kommentarer:

  1. Nyyydelige!! Dette må prøves :)
    Riktig god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! God påske til deg også Beate:)

      Slett
  2. Svar
    1. Takk Erika! God påske til deg :)

      Slett
  3. Delikate! God påske til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker god påske til deg og Hansel også :)

      Slett
  4. Glad påsk!
    Första gången på din blogg och får se dessa
    vackra ägg. älskar blått!!

    Hälsningar Agnes

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails