lørdag 24. mars 2012

Omelettwrap med røkt ørret

Jeg fant tidenes beste røkte ørret på Bondens marked for et par uker siden. Einerøkt regnbueørret fra Leiren laks kommer i en helt annen liga enn røkelaksen/ørreten du finner i butikken. Fisken fra Leiren laks er røkt i et ombygd sauefjøs på Stamnes, etter en oppskrift som har gått i generasjoner. Det kjennes på smaken det ligger mye kunnskap og kjærlighet bak dette produktet. Jeg gleder meg allerede til neste gang Leiren laks kommer til et Bondens marked i nærheten av meg.

Når jeg hadde så god ørret så måtte jeg gjøre litt ekstra stas på den. Får du ikke tak i akkurat Leiren laks sin regnbueørret, så kan du selvsagt bruke annen røkt ørret eller laks i denne oppskriften.


litt smør til steking

1-2 egg (avhengig av størrelsen på eggene og størrelsen på stekepannen din)

litt fløte (ca 1 ss per egg)

pepper

kremost/snøfrisk/rømme/creme fraiche

røkt ørret (eller røkt laks) i skiver

litt grønne salatblader / ruccola / babyleaf / spinat / bladpersille /friske urter

litt cottage cheese
_______________________________________________________________________________

Pisk egg og fløte lett sammen. Smelt litt smør i en stekepanne og stek en tynn tynn omelett i pannen. Når omeletten er så tynn er det knapt nødvendig å snu den. Den stivner tvers igjennom. Bare pass på at den ikke steker alt for lenge, for da blir den sprø og vanskelig å rulle sammen.

Legg den tynne omeletten på en tallerken. Smør kremost (eller snøfrisk, rømme eller créme fraîche) på omeletten. Legg et lag med tynne skiver røkt ørret (eller laks) oppå osten. Strø grønt og litt cottage cheese oppå ørreten. Pepre. Rull sammen og spis.

Her er omelettwrap'en før rulling. Her har jeg brukt den tyrkiske kremosten karnyak til å smøre omeletten og ruccola og bladpersille som grønt.

6 kommentarer:

  1. Ooh! Nydelig! Denne oppskriften må jeg teste :) Takk for fine forklaringer og bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk styx! Håper den faller i smak :)

      Slett
  2. Tusen takk for oppskrift!! Løste pannekake/omelett- problemet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes det et pannekakeproblem? Så bra at det løste problemet da:)

      Slett
  3. hehe, egentlig ikke... men når man vil ha noe pannekakeaktig med pålegg er denne virkelig perfekt! Når man vil ha omelett som ikke smaker så mye egg. Altså- dette er en skikkelig god problemløser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah. Skjønner. Denne burde også kunne funke bra da: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/09/lavkarbo-pannekaker.html

      Slett

Related Posts with Thumbnails