fredag 2. mars 2012

Kje i dill- og rømmesaus

Kje er en fantastisk råvare, som jeg skulle ønske det var lettere å få tak i. Nå i helgen er det matfestivalen Forsmak på Vulkan i Oslo, og der er jeg temmelig sikker på at det vil blir mulig å få tak i kje. Så i anledning matfestivalen gir jeg dere en god og enkel oppskrift med kjekøtt i seg.



ca. 1,2 kg spekje (kje grytekjøtt med bein)

Smør

1 ts salt

Pepper

3 dl vann

2 store never hakket frisk dill

1 boks seterrømme

1 liten løk i båter
__________________________________

Brun kjøttet i smør i en stekepanne. Legg det over i en kjele. Ha en del av vannet i stekepannen og kok ut pannen. Ha vannet fra pannen og resten av vannet i kjelen sammen med kjøtt, salt og pepper.

Kok opp. Skru ned varmen, og la kjøttet stå og trekke rett under kokepunktet i en times tid. Hvis kjøttet ikke har begynt å slippe beinet må du la det trekke litt lenger.

Tilsett  rømme, løk og dill. Kok opp. La stå og trekke/småputre i et kvarters tid.

Server med grønnsaker. Jeg synes kokt blomkål og brokkoli passer bra til denne retten.



7 kommentarer:

  1. Kje er nydelig,brukte det ofte da jeg bodde i Oslo og husker jeg betalt under 4 kr kg på 80 tallet.De fleste kyllingoppskrifter kan brukes og til grilling er det fantastisk.Takk igjen for fin blokk!!

    SvarSlett
  2. Åh, det hørtes godt ut, men jeg lurer på (som den svensk jeg er) hva i herrens navn er "kje"? :)

    SvarSlett
  3. @ Arne: FIRE kroner? Haha, fantastisk! Å bruke kyllingoppskrifter var kjempelurt!

    @ Miss Lindy: Kje er avkommet til geita. Geitekilling :)

    SvarSlett
  4. Det er utrolig trist at de visstnok destruerer store mengder kje hvert år, fordi slakterne ikke gidder å slakte og selge, nettop fordi det er ganske lite kjøtt på. Her må vi opptre som kravstore forbrukere! Kje til folket!

    Jeg har forøvrig fått kjøpt frossent spekje på Laksen Fisk & Vilt på Bjølsen. Eneste som jo er litt ufordring med kje, er at det er veldig lite kjøtt i forhold til bein. Så selv om kiloprisen gjerne er lav, er den nok ikke så lav når man tar bort beina :)

    Men fire kroner.. Da hadde jeg spist mye kje, for å si det sånn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det sant? Det er jo egentlig skandale! Men det er jo til syvende og sist vi forbrukere som bestemmer, så vi får håpe at etterspørselen øker. Laksen Fisk & Vilt er et godt tips. Takk.

      Slett
  5. Asia butikken/slakteren i nabolaget hvor jeg bodde i Rathkesgate hadde kje,mulig det er å få i andre butikker av samme slaget rundt om i Oslo.Neste gang jeg avlegger Asiabutikkene i Grenland et besøk skal jeg iallerfall forhøre meg om det går å få..Oksehale kostet på den tiden 25 kr pr kg...bare for å vise hvor billig kje var!

    SvarSlett
  6. Ingen dum ide. Jeg har ikke sett kje hos noen av de innvandrerbutikkene/halalslakterne jeg pleier å handle hos. Men de har ofte geit, så da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kan ta inn kje også. Jeg får spørre dem neste gang.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails