tirsdag 21. februar 2012

Blomkålpletter


Altså, hva skulle vi lavkarbere gjort uten blomkål? Det er liksom ikke grenser for hvordan denne grønnsaken kan varieres. Og disse blomkålplettene ble absolutt fabelaktige! Jeg er også veldig fornøyd med at det er oppskrift der jeg får brukt litt av alle disse eggehvitene som er til overs på kjøkkenet mitt. De fleste andre oppskrifter med eggehviter er jo desserter. Så det er ikke bare smaken på disse som gjør at de kommer til å bli en gjenganger på kjøkkenet mitt.

Disse er ikke nevneverdig crispy. Men du kan faktisk få dem ganske crispy om du velger å steke dem litt kortere i ovnen, og heller avslutter med å fritere dem i et par minutter rett før servering. Men smaken er aldeles utmerket uten den siste friteringen, så la gjerne være. Oppskriften har jeg tilpasset etter en oppskrift jeg har funnet her.


1 medium stor blomkål i små buketter

0,5 dl kremfløte

2 ss smør

1 dl revet ost (gjerne en litt smakssterk)

4 eggehviter

salt og pepper

evt. annet krydder/urter etter smak (estragon og persille er en favoritt hos meg)
_______________________________________________________________________________

Ha smør, fløte og blomkål i en bolle som tåler mikrobølgeovn. Kjør blomkålen i mikroen på full guffe i fem minutter. Grunnen til at du gjør dette i mikroen istedenfor i kjele på komfyren er at det ikke er nok fløte og smør i oppskriften til å dekke blomkålen. Dermed er det vanskelig å få blomkålen jevnt kokt i en kjele. Har du ikke mikro kan du bruke kjele, men da må du røre litt i blomkålen underveis. Blomkålen er passe kokt når den er mør, men fortsatt har litt tyggemotstand.

Ha osten i bollen med den kokte blomkålen. Mos ost, blomkål, smør og fløte sammen med stavmikser. Ikke mos blomkålen til en puré, la mosen fortsatt være litt småchunky.

Smak til med salt, pepper og evt. andre krydderier og urter.

Visp eggehvitene til den er hvit og stiv. Tilsett 1/3 av eggehviten inn i blomkålblandingen og rør godt. Vend resten av eggehvitene inn i blomkålen.

Bruk en skje og legg små topper av blomkålblanding på smurt bakepapir på en stekeplate. Vil du være ekstra fancy kan du godt bruke en kakesprøyte med litt stor åpning til å lage plettene. La steke i ovnen på 180 grader i ca. 20 minutter, eller til de er gyldne og faste. Er de ikke ordentlig gyldne etter 20 minutter kan du skru opp varmen litt før du steker dem i noen ekstra minutter.

Plettene smaker kjempegodt rett ut av ovnen. Men du kan også, om du vil, fritere dem i et par minutter rett før servering om du vil ha dem mer crispy. Da kan du steke dem litt kortere, bare akkurat nok til at de er faste nok til å håndteres.



Her har jeg servert blomkålplettene til nakkekotelett med fløtesaus. Fløtesausen er laget ved å tilsette en god klunk fløte i det brune smøret i panna etter å ha stekt nakkekotelettene, og latt det koke inn i et par minutter.

26 kommentarer:

  1. Dette hørtes kjempegodt ut og må prøves. Tusen takk for alle gode oppskrifter du deler. Jeg spiser lavkarbo og har fått en helt ny mage/tarm, men er ikke interessert i vektreduksjon og det funker helt fint. Vekten holder seg stabil, men jeg spiser ikke så fet lavkarbomat.
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fru Tunheim. Så godt å høre at du har fått en ny mage! Jeg har også fått en helt ny mage etter omleggingen til lavkarbo. Lavkarbo skal jo liksom være vektregulerende, så er du normalvektig vil du jo ikke gå ned i vekt. Når det gjelder det der med fettet, så tenker jeg at man bare må prøve seg litt frem, og spise sånn som det passer for seg selv. Jeg er nok ikke blant dem som inkluderer aller mest fett i kosten jeg heller. Men det er befriende å ikke trenge å være redd for fettet.

      Slett
  2. Ein wunderbarer Blog. Ich lebe seit 9 Monaten LCHF, es ist ein ganz neues Lebensgefühl und ich bin gesund und fit.
    Viele Grüße
    Karoline

    SvarSlett
  3. Dette skal jeg lage idag1 Takk for fin blogg(den beste lavkarbobloggen synes jeg)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Lykke til med blomkålplettene :)

      Slett
  4. Hehe, ser du kom meg i forkjøpet. Den oppskriften hadde jeg og planer om å teste ut og blogge i nær fremtid. De ser jo bare så gode ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja sånn er det ofte. Nå som det er blitt så utrolig mange matblogger og lavkarboblogger, så er det umulig at vi ikke plutselig får den samme inspirasjonen med jevne mellomrom. Gleder meg til se hvordan det blir når du får testet dem :)

      Slett
  5. Dette er bare så nydelig!! Anbefales!

    Tove
    http://sjelemat.blogspot.com/

    SvarSlett
  6. Mmmmm, må helt klart prøves! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Og jeg tror at her er det stort rom for variasjon og videreutvikling. Hint, hint, hehe ;)

      Slett
  7. Det måste jag testa. Har aldrig tillagat blomkålen i micron, men det verkar ju jättesmart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig enkelt og greit med micro i blant :)

      Slett
  8. Ja, hva skulle oss på lavkarbo gjort uten blomkål...!

    Så godt ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja si det... Supergrønnsak altså!

      Slett
  9. Ser veldig godt ut!!!
    Men...det er noe i oppskriften jeg ikke skjønner. Det står at man skal blande inn en del av eggehvitene i blomkålblandingen og resten i blomkålen...? Vet ikke hvor jeg datt av, men jeg trodde all blomkålen var blitt til blanding, om du skjønner hva jeg mener? Hvis det ikke er det, når blander man i så fall alt sammen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner hva du mener. Det er kanskje klønete formulert. Men man blander altså først 1/3 av eggehvitene sammen med blomkålen før man tilsetter de resterende 2/3 av eggehviten i den samme blomkålblandingen (som altså nå har 1/3 av eggehvitene i seg). Vitsen med å blande inn litt av eggehviten i blomkålen først, før man vender resten av eggehviten inn i blomkålblandingen, er at man da lettere beholder litt mer av luften i de stivpiskede eggehvitene etter at de er blandet inn i blomkålen. Ingen krise om du blander alt sammen på en gang, men plettene blir lettere og mindre kompakte om du blander eggehvite og blomkål som det står beskrevet over.

      Ble det noe klarere?

      Slett
  10. Dette er noe av det vakreste jeg har sett! Gleder meg til å prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, takk :D Håper du liker smaken på dem også da ;)

      Slett
  11. Åh det såg kjempedigg ut! Det må bli dagens middag!!
    Veldig bra blogg, blir sykt inspirert til mere lchf-mat!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Miss. Håper blomkålplettene faller i smak :)

      Slett
  12. Mmm. De så gode ut! Kanskje det neste tilbehøret til middagen min :) Jeg elsker å lese oppskriftene dine! Du må bruke mange timer på kjøkkenet. Det synes på maten.

    - Madeleine :)

    SvarSlett
  13. Da håper jeg de faller i smak Madeleine. Så gøy å høre at du liker oppskriftene på LCHF-bloggen! Stas! Vet du, jeg bruker ikke egentlig så kjempelang tid på kjøkkenet. Ikke på hverdagene i alle fall. Men jeg bruker desto mer tid på å lese oppskrifter, finne inspirasjon og planlegge :)

    SvarSlett
  14. Dette gikk jeg glipp av! Jammen flaks jeg har en blomkål liggende.... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Blomkål burde man i grunn alltid ha liggende. Hva man ikke kan bruke blomkålen til...

      Slett

Related Posts with Thumbnails