onsdag 25. mai 2011

Ovnsstekt sellerirot

Digg tilbehør! Kred til Nannah for inspirasjonen.


sellerirot

rapsolje

maldonsalt
_______________________________________________________________________________

Rensk selleriroten og kutt den i terninger. Husk at de krymper litt når de steker, så ikke lag terningene alt for små.

Ha terningene i en ildfast form, og hell godt med rapsolje over. Rør rundt så rapsoljen dekker sellerirotterningene overalt.

La steke i ovnen på ca. 200 grader i 25 - 30 minutter, eller til selleriroten begynner å bli gylden. Rør litt i formen et par ganger underveis i stekingen, slik at selleriroten blir jevnt stekt på alle sider.

Ha litt salt over. Bruk det saltet du liker best. Jeg liker godt å bruke røkt maldonsalt.


Her er selleriroten servert til biff lindstrøm og persillesaus.

6 kommentarer:

  1. Har laget selleri på denne måten og det er knallgodt, nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor kan man få tak i røkt maldonsalt?!

    SvarSlett
  2. Veldig godt!

    Vet du, det røkte maldonsaltet har jeg kjøpt i Sverige. Det er lettere å finne der. Men jeg har sett det her i Norge også. Jeg bare husker ikke hvor. Og jeg har bare sett det et par ganger. Men jeg vil jo tro at alle butikker som fører vanlig maldonsalt har mulighet til å ta inn røkt maldonsalt. Menybutikkene pleier ikke være så vanskelig å be om man spør dem om å ta inn et sånt produkt. I hvert fall ikke salt, ettersom at det ikke er noen holdbarhetsproblematikk om det skulle bli dårlig omsetning på det. Jeg kommer nok til å spørre på "min" Menybutikk, om de ikke allerde har det, når jeg går tom, for jeg er blitt veldig glad i det saltet.

    SvarSlett
  3. Takker, da skal jeg på jakt, det høres og nesten fornemmes på tunga godt!

    SvarSlett
  4. Du får rope ut om du finner det, så jeg vet hvor jeg skal gå når jeg er tom. Så skal jeg gjøre det samme, om jeg snubler over det igjen her i Norge ;)

    SvarSlett
  5. Tjohei, kunne ikke dy meg å ringe Meny Ringnes, som er "min" nærmeste, Bingo på første!

    SvarSlett
  6. Hurra!!!

    Det overrasker meg egentlig ikke. Meny Ringnes er en kjempebra butikk!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails