lørdag 14. mai 2011

Limemarinerte jordbær med mascarponekrem

Har du bestemt deg for hva du skal spise til dessert på 17. mai? Det har jeg! Dette er en absolutt himmelsk dessert. Frisk, syrlig, søt og fyldig på en gang. Jeg er solgt! Originaloppskriften fant jeg hos Trine.


Jordbærene: 

1 kurv jordbær

ca. 1 ss sukrinmelis

revet skall av 1 lime (ikke det hvite)

juice av 1 lime


Mascarponekremen:


ca 1/2 boks mascarpone (125 gram)

ca 1 dl kremfløte

1/2-1 ss sukrinmelis

saft av en 1/2 lime

finrevet skall av en 1/2 lime
_______________________________________________________________________________


Bland sammen sukrinmelis, revet limeskall og limejuice til jordbæemarinaden. Visp til sukrinen har løst seg opp. Smak om du synes det er passe søtt. Jeg liker at det er ganske syrlig.

Del jordbærene i to eller fire, hell limemarinaden over jordbærene og vend jordbærene godt inn i marinaden. La stå en stund, slik at limemarinaden trekker litt inn i bærene.

Visp sammen mascarpone, kremfløte, sukrinmelis, lime og limeskall til en krem. Smak på kremen, om den er søt/syrlig nok, og smak evt. til med mer sukrinmelis eller limesaft.

Fordel jordbærene i skåler og legg en klatt mascarponekrem på toppen. Pynt med litt strimlet limeskall, sitronmelisse eller mynte.



23 kommentarer:

  1. åyåyåy... da var desserten i box, men du, det rivjernet vi ser på ett av bildene? Hvilke smart affere er det?

    SvarSlett
  2. Mmm! Ja, fantastisk dessert!

    Det rivjernet er en zester. Genial sak for å rive skall av sitrusfrukter. Jeg har kjøpt det på Culina (Guldbrandsen glassmagasin) i Torggata 33.

    SvarSlett
  3. hmm..... Jeg har en zester derfra som jeg bruker å lage sqaushspagetti, men den er helt annerledes... hmm.... da må jeg innom igjen, ikke meg imot, liker den butikken der... også får man en liten kopp god kaffe attpåtil....

    SvarSlett
  4. nam nam...jeg som har noen mascarponebokser i kjøleskapet fra Sverige :-D må nok diskutere kraftig med mannen min som ønsker seg Tiramisu...men jeg vil ha jordbær hehe :-D

    SvarSlett
  5. @ Gitte: Den butikken er fantastisk! Jeg storkoser meg der inne. Som en unge i godtebutikken. Men jeg trenger flere kjøkkenskap...

    Jeg vet at den man bruker til å lage squashspaghetti med ofte også kalles zester. Men jeg vil vel heller kalle det et juliennejern. Navnet zester kommer jo fra "zest" (altså skall av sitrusfrukt), og juliennejernene er jo egentlig alt for grove for den jobben.

    @ Janicke: Hehe, kokken bestemmer!

    SvarSlett
  6. Ja, selvfølgelig juliennejern heter det og zester´n er nå i hus, og alle hjerter gleder seg, til i morgen, på jobb nå men kan nesten ikke vente.....

    SvarSlett
  7. Haha, jeg skulle ønske jeg hadde litt av din effektivitet Gitte. Jeg blir like imponert hver gang ;)

    SvarSlett
  8. Hvah? Det er da sannelig du som er stor inspirasjonskilde her.... men ja, er nok litt gira og overveldet over lchf kostholdets vel & virkning, måtte det aldri gå over, snart ett års jubileum nå... : )

    SvarSlett
  9. Jeg har også sansen for limemarinerte jordbær - men jeg pleier å ha litt finhakket ingefær i marinaden, også! Mmm, ingefær. :)

    SvarSlett
  10. @ Gitte: Hehe, mulig jeg kan inspirere på matfronten. Men på effektivitetsfronten er jeg ikke akkurat dronninga. Skjønner veldig godt den følelsen av å være gira og overveldet. Jeg hadde heller ikke forventet at man skulle merke så enorm forskjell på kroppen utover vektnedgang. Så det er kanskje ikke rart at man blir litt frelst.

    @ Anonym: Ingefær høres ut som et veldig interessant tillegg. Jeg er også veldig glad i ingefær :)

    SvarSlett
  11. dette ser virkelig deilig ut. Gratulerer...

    SvarSlett
  12. Mmm! Det er det! :)
    Gratulerer?

    SvarSlett
  13. Oh Yeah!!! Kan bare si knallllgodt... Her kan man trygt påta seg ansvaret for jordbær-avdelinga i 17nde mai-lunsjen...
    Gratulerer?

    SvarSlett
  14. Haha! I know! Oh Yeah indeed! Med denne er man dessertdronninga!

    Gratulerer med nasjonaldagen kanskje? Vet ikke...

    SvarSlett
  15. mmmm vidunderlig dessert! En annen variant er å bare blande revet limeskall i sukrin-sukker. Og strø over jorbærene uten limesaften.

    SvarSlett
  16. Tenkte også kanskje det var et hurra på forskudd........ Men tenk bare når de gode norske bæra kommer.... Farlig.... <3

    SvarSlett
  17. @ Gretel: Ja, virkelig! Og godt tips med limeskurin :)

    @ Gitte: Oooh, ja! Veldig farlig ;)

    SvarSlett
  18. Altså! Dette var supergodt!!! Jeg driver å lager en del kaker og denne skal jeg teste som fylling i sommer :) (Desverre ikke LCHF kaker, men vanlige kaker som andre bestiller)

    Takk for kjempegod dessertoppskrift :)

    SvarSlett
  19. Ja, ikkesant den var supergod! Å bruke dette som kakefyll høres kjempelurt ut! Det blir sikkert en veldig frisk og god kake.

    SvarSlett
  20. Denne hadde jeg til dessert i dag, 17 mai. Fantastisk godt! Takk for en super oppskrift, denne skal jeg lage flere ganger =)

    SvarSlett
  21. Godt å høre at du også likte denne godt. Jeg kommer også til å lage denne mange ganger i løpet av jordbærsesongen :)

    SvarSlett
  22. Hei
    Hva er egentlig mascarpone? Å hvor i butikken finner jeg det. Tenkte å testen den ut i dag:)

    SvarSlett
  23. Mascarpone er en italiensk kremost. Finnes i ostedisken i velassorterte matbutikker.
    http://www.meny.no/Ost/Ferskost/Mascarpone/

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails