mandag 7. februar 2011

Albansk suppegryte med kjøtt og purre

Altså, jeg vet ikke om de spiser dette i Albania. Men grunnen til at jeg kaller det albansk suppegryte er at jeg tok utgangspunkt i oppskriften på Tave me presh - altså bakt purre fra Albania, som jeg fant på matbloggen Homemaker. Jeg minsket blant annet mengden purre, og økte mengden kjøtt og kraft for å gjøre det hele mer grytete. Og det ble en deilig varmende suppegryte, som er helt perfekt på kalde vinterkvelder.



smør

200 g purreløk i skiver

300 g kjøttdeig av storfe (jeg blandet inn litt medisterdeig for mer fett)

1/2 løk - hakket

2 tomater

varm kjøttbuljong (kan lages av fond, eller av f.eks jacobs ferdig oksekraft blandet med litt vann)

1/2 rød paprika - hakket

salt

pepper

evt. hakket kruspersille
________________________________________________________________________________

Purren surres i smør til den blir myk. Legg den så i en dyp ildfast form eller i en gryte som tåler å stå i ovnen.

Stek løk kjøttdeig. Finhakk tomatene og paprika og ha det sammen med kjøttdeigen Hell over kjøttkraften og kok opp. Salte og pepre etter smak.

Hell over purren i den ildfaste formen. Hvis kraften ikke dekker alle ingrediensene har du litt ekstra kraft/vann i formen.

Stekes på 190° C i ca en time. Ellers går det sikkert helt fint å la det hele putre i kjelen på stekeplata også.

Strø gjerne litt hakket kruspersille over før servering.




.

17 kommentarer:

  1. Dette så skikkelig godt ut -og enkelt :)
    Tror det må stå suppe på menyen en dag denne uken!

    SvarSlett
  2. Samme her! Den så skikkelig god ut. På menyen min!

    - Siljel

    SvarSlett
  3. Takk!!! Jeg prøvde denne til middag i dag (den kunne gjøre seg ferdig mens jeg trente :). Med pasta og nystekte rundstykker til barna og grønn salat og rømme til oss voksne. Det smakte riktig godt. Deilig med langsom mat noen ganger.

    SvarSlett
  4. @ Makronella og Siljel: Takk :)

    @ May-Liss: Så stas å høre at den falt i smak :)

    SvarSlett
  5. Denne såg kjempegod ut, takk for tipset. Den skal prøvast:)

    SvarSlett
  6. Takk Unni :) Håper den faller i smak.

    SvarSlett
  7. Så kjempegodt ut - særlig nå på vinteren. Det albanske kjøkkenet er jeg ikke noen racer på, men jeg leste i dag at på ditt eget kjøtt er det du som er italieneren. Kan vel da ikke være noe i veien for at det på Fridas kjøkken er Frida som er albaneren :)

    SvarSlett
  8. Hahaha. Frida - albaneren. Jo'a! Jeg kan godt være albaner for en dag. I hvert fall hvis det gir meg retten til å definere suppa som albansk. Det gjorde den i det minste mer eksotisk og spennende i mine øyne. Og ja, superdeilig vintersuppe. Fikk tint opp en frossen albanerfrida...

    SvarSlett
  9. å denne så kjempe god ut på en kald dag :-D

    SvarSlett
  10. Takk Janicke og Hanne Elin.

    SvarSlett
  11. Laget denne i går, og den var veldig god! Det eneste problemet er at både jeg og min mann fikk endel... luft i magen. Veldig plagsomt faktisk. Tror det må være purren! Denne tør jeg med andre ord ikke å lage igjen :-o Jeg tror derimot jeg erstatter purren med vårløk, for det kan jeg aldri huske å ha hatt noe problemer med. Den var kjempegod altså!

    SvarSlett
  12. Oida. Jeg har ikke hatt luft i magen siden jeg startet på lavkarbo tror jeg. Men det kan jo godt hende man kan reagere på store mengder purre, akkurat som noen reagerer på løk. Bra at det smakte i alle fall :)

    SvarSlett
  13. Har testet suppen -kjempegod !!!

    Ingen av oss hadde noe problem med luft heller ;)

    SvarSlett
  14. Godt å høre Makronella :)

    SvarSlett
  15. Hvor mye kjøttbuljong bruker du? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bare fyller opp til det godt og vel dekker alle de andre ingrediensene :)

      Slett

Related Posts with Thumbnails