lørdag 29. januar 2011

Laksepålegg med vårløk og cornichonger

Dette blir vel den tredje laksepåleggoppskriften jeg poster. Og de er vel egentlig ganske like hverandre. Men greia er at jeg bare er veldig glad i laksepålegg. Godt på lavkarboknekkebrød, godt i et hjertesalatblad, eller godt når jeg har inmari dårlig tid om morgenen og bare står foran kjøleskapet og hiver i meg et par spiseskjeer av pålegget før jeg styrter ut av døra. De tidligere variantene jeg har postet er laksepålegg med pesto, og laksepålegg med dill.



300 g kokt laks

3 vårløk - finhakket

6 cornichonger - finhakket

en skvis sitron

pepper

5 ss majones
_______________________________________________________________________________

Mos laksen, og bland alt sammen. Juster evt. smaken med mer sitron eller pepper. Juster evt. konsistensen med mer majones. Røra blir best om den får stå noen timer, slik at smakene får satt seg.


Her er laksepålegget servert på lavkarbobriks.

8 kommentarer:

  1. Deilig! Nettopp ferdig med laksefrokost selv, men dette så enda mer fristende ut!

    SvarSlett
  2. Ja, laks er genialt altså. Nam nam :)

    SvarSlett
  3. ser godt ut ja :) Men hva i all verden er cornichonger? :D

    SvarSlett
  4. Det samme lurte jeg på Marie, har forsøkt å google cornichonger og ikke blitt helt klok på hva det egentlig er.

    Anne

    SvarSlett
  5. Prøv å google cornichon. Det er en slags bittesmå hele sylteagurker. Men uten sukkeret som er i de vanlige sylteagurkene.

    SvarSlett
  6. Å laksepålegg må jeg få laget meg!! Hvor har du fått kjøpt cornichon???

    SvarSlett
  7. Velassortert dagligvarebutikker. Type Meny. Står ved siden av sylteagurkene. Ellers koster de halvparten, eller enda mindre, på enkelte innvandrerbutikker, og i Sverige.

    SvarSlett
  8. Takk Frida!! Da skal jeg skjekke innvandrerbutikk og Sverige :-D

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails