lørdag 18. desember 2010

Chilisalt

Jeg synes det er stas å kunne gi bort noe som er hjemmelaget til jul. Det har ofte en tendens til å bli søtsaker. Men folk har vel i grunn nok søtsaker i hus til jul? Så i år bestemte jeg meg for å droppe snopet i de hjemmelagde pakkene, og gå for blant annet krydder istedenfor. Det er jo noe som varer litt utover året også. Her kommer et av krydderne som er blitt produsert, nemlig chilisalt.



 3-4 røde chili uten frø

1 dl grovt havsalt

2 ts paprikapulver
___________________________________________________________________________________

Kjør chiliene i blenderen til de er ordentlig hakket og most. Tilsett saltet og kjør til chili og salt har blandet seg.

Legg saltet på en plate og la det tørke over natten på et varmt sted. Du kan for eksempel sette det i ovnen på lav varme med ovnsdøren på gløtt. Jeg satte bare platen oppå en oljeovn jeg har stående i stua på kalde dager.

Når saltet har tørket vil det være ganske klumpete. Ha det i en morter og knus det slik at det ikke er store klumper igjen. Hell på glass.

Chilisaltet kan brukes til all slags kjøtt. Jeg synes det er spesielt godt å strø litt chilisalt på de kokte eggene mine om morgenen. Husk at det er salt, så det begrenser seg hvor mye du kan bruke av gangen. Det blir altså ikke kjempesterkt når du krydrer med dette saltet, med mindre du er glad i å bruke mye salt.

Da jeg laget dette saltet sist brukte jeg 50/50 havsalt og røkt maldonsalt. Den røkte smaken passet godt sammen med chilien.

6 kommentarer:

  1. Nydelig!

    Folk trenger mer krydder. Folk trenger å lære seg at toroposer og grillkrydder ikke er livet. Kan slike hjemmelagde, flotte ting hjelpe dem på vei så blir jeg glad :)

    Og helt klart en god ide å lage MAT istedenfor GODTERI, man har sikkert fått nok av det allerede ;)

    SvarSlett
  2. Åh, jeg kan ikke være mer enig! Det er en skam at folk lever på toroposer. Jeg blir helt trist av å tenke på det. Ordentlig mat til folket, sier jeg bare.

    SvarSlett
  3. Et kjempe tips!! Ser supert ut og jeg er helt enig at det kan bli for mye godterier. Krydder og salt varer jo lenger enn snop også :-D Tror jeg må herme litt som vanlig..hehe

    SvarSlett
  4. Herm i vei! Nå driver jeg og lager urtesalt også, og det lukter helt avsindig godt her mens jeg tørker det.

    SvarSlett
  5. Ser utrolig godt ut, vi er skremmende samkjørte:)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails