søndag 7. november 2010

Lakseburgere med tartarsaus

Jeg har postet en oppskrift på lakseburgere tidligere. Her kommer en annen variant, som visstnok opprinnelig skal være en Fedon-oppskrift, men som jeg har funnet på Mammas Kokebok.

Da jeg laget disse lakseburgerne doblet jeg oppskriften, og frøs ned de lakseburgerne jeg ikke spiste, uten å steke dem først. Jeg la dem lagvis med matpapir mellom lagene, slik at det ble enkelt å ta opp akkurat det antallet jeg har lyst på, uten å måtte brekke de frosne burgerne fra hverandre. De frosne lakseburgerne kan tas rett ut av frysereren og legges rett i en varm stekepanne, uten å tine dem først. Veldig kjekt til kjappe måltider når man ikke har lyst til å planlegge eller styre med masse ingredienser.

Tartarsausen er også helt nydelig, og tilfører retten masse deilig frisk smak.



Lakseburgerne:

ca 600 g laksefilet uten skinn, hakket for hånd med kniv

2 dl rød og grønn paprika, hakket

1 liten rødløk, hakket

1/2 dl creme fraîche

2 ts tabasco

2 ts salt

pepper

1 eggehvite

2 1/2 ss god olivenolje


Tartarsaus:

1 lien løk, finhakket

3 ss kapers, finhakket

1 1/2 dl sylteagurk, finhakket

1 1/2 dl majones

3 ss gressløk, finhakket

3 ss persille, finhakket

saft av 1/2 sitron

1/2 ts dijonsennep

1/2 ts pepper

1/2 dl god olivenolje

______________________________________________________________________________

Bland sammen alle ingrediensene til lakseburgeren, bortsett fra eggehviten.

Pisk eggehviten stiv i en annen bolle. Bland eggehviten forsiktig sammen med de andre ingrediensene.

Form massen til burgere, og stek 3 minutter på hver side i stekepanna.

Tartarsausen skal egentlig lages i blender eller med stavmiksen slik at du får en jevn saus. Da kjører du løk, kapers og sylteagurk i blender eller med stavmikser til alt blir finhakket. Tilsett resten av ingrediensene og kjør til det blir en jevn, kremaktig masse.

Denne gangen laget jeg en annen variant der jeg bare finhakket løk, kapers og sylteagurk før jeg blandet det med de andre ingrediensene i en skål.

Sausen skal serveres romtemperert, og kan oppbevares i kjøleskapet i 3-4 døgn.

Når både burgere og saus er ferdig kan du for eksempel legge burgere, saus og noen agurkskiver mellom noen hjertesalatblader, slik at salatbladene fungerer som burgerbrød.



9 kommentarer:

  1. Kjempegodt tips til lagring av burgere!! Nettopp fått masse elgkjøttdeig (bilder av herlighetene hos meg), så kanskje det blir hurtigmat på meg og da, masse tynne karbonader med matpakkepapir. Burde jo gå det og, ihvertfall få pakket dem som en og en.

    SvarSlett
  2. Disse burgerne så fristede ut -samme med sausen.

    En annen måte å fryse rå karbonader er å løsfryse de -på et brett eller fat og så pakke de sammen når de er frosne -gjelder bare huske det neste morgen feks ;)

    SvarSlett
  3. Vero: Så heldig du er som har fått et lass elgkjøttdeig! Elgkarbonader er jo digg! Burde gå like greit å fryse dem på denne måten ja.

    Makronella: Det var også en lur måte å få singelfrosne karbonader.

    SvarSlett
  4. Så deilig det så ut! Tips til frysingen var også genial!

    SvarSlett
  5. Hei, Har akkurat kommet inn på bloggen din, og det ser ut til at du har masse gode oppskrifter. Tenkte du kanskje hadde noen tips til meg som er helt nybegynner..Er på min 8.dag uten sukker/brød/pasta/poteter/frukt osv prøver å holde alt under 5% karbohydrater. Men hjelp! Jeg er sulten, dårlig humør og synes det er kjempevanskelig å holde motivasjon oppe. Jeg gjør ikke dette for å slanke meg, men for å få bedre energi og alle andre positive effekter som det skal ha. Så har du noen nybegynner tips til en som elsker frukt fersk, juice, biola, smooties. Middager er helt topp, men mellommåltid, frokost, kvelds og noe godt.. Tusen takk på forhånd. ps bruker du noe kosttilskudd ?

    SvarSlett
  6. Hei anonym.

    Det er helt normalt at kroppen protesterer litt på omleggingen. Mange blir litt svimle og uvel de første dagene. Etter en til to uker har kroppen omstilt seg, og søtsug, svimmelhet og andre ubehageligheter forsvinner. DA begynner alle disse positive effektene å melde seg. Så bare hold i ut i noen dager til så får du betalt for strevet, og alt blir veldig mye enklere.

    Kanskje du kan lage smoothies av bær og tyrkisk yoghurt istedenfor frukt og juice? Du kan godt innvilge seg selv en del bær på lavkarbokost. Særlig hvis du ikke skal gå på lavkarbo for å slanke deg.

    Når det gjelder frokost blir det mye egg på meg. Men du finner mange ideer dersom du ser på de oppskriftene inne på bloggen her som er merket frokost: http://lchf-bloggen.blogspot.com/search/label/frokost

    Lunsj blir ofte salat i en eller annen form for min egen del, alltid med en god proteinkilde og minst en god fettkilde. Eller middagsrester.

    Hvis du har lyst på noe godt kan du se på de oppskriftene her som er merket "dessert": http://lchf-bloggen.blogspot.com/search/label/dessert

    Jeg anbefaler deg også å melde deg inn i lavkarboforumet lavkarbo.no. Der finner du mye støtte og hjelp, og også mange oppskrifter.

    Av kosttilskudd er det bare magnesium jeg alltid bruker. Ellers går det litt til å fra om jeg supplerer med andre ting, først og fremst b-vitaminer og omega 3. Det kommer litt an på hva jeg spiser. Men jeg er verken ekspert eller fasitsvar på dette altså.

    Lykke til med nytt kosthold. Jeg lover deg at du ikke kommer til å angre på omleggingen.

    Frida

    SvarSlett
  7. Tusen takk for tips :) skal ihvertfall gi det noen uker til. Helén

    SvarSlett
  8. Disse burgerne skal i fryseren min :-) Perfekt når sultne barn kommer hjem fra skolen.. Liker best nystekte burgere så takk for frysetips, det hadde jeg ikke tenkt på! å sausen høres jeg knall bra ut.

    SvarSlett
  9. Nei, det blir liksom ikke det samme med med oppvarmede burgere som er stekt før de er frosset. Får mer følelsen av fersk mat når det gjøres på denne måten :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails