tirsdag 9. november 2010

Caldo Talpeño

En smakfull og mettende mexicansk deilig suppe med blant annet kylling og avocado.

Det finnes mange varianter av denne suppa, og her kommer en av variantene. Jeg har det for meg at suppa tradisjonelt skal inneholde chipotle, men siden det gjerne kan være vanskelig å få tak i i Norge, så kan jeg opplyse om at suppa også blir kjempegod med jalapeño eller tørket rød chili som erstatning for chipotlen.

Bitene i suppa skal være store, men kyllingen og squashen er så mør at du bruker skjeen til å skjære passe biter av dem etter at de er kommet i tallerknen. Kraften som kyllingen og grønnsakene koker i blir helt fabelaktig god, og jeg tror aldri jeg kan få nok av den.Varianter av denne suppa er blant de aller hyppigste rettene på mitt middagsbord.




Til fire personer


6 kyllinglår

1 liter kyllingkraft (gjerne av fond)

2 modne avocadoer

1 løk (gjerne salatløk)

chipotle (eller jalapeño eller tørket rød chili)

4 fedd hvitløk

et par never grønne bønner i biter

1 squash i store biter

8 cherrytomater delt i to

salt og pepper

fersk hakket koriander

1 - 2 lime
_______________________________________________________________________________

Del kyllinglårene i to eller tre biter. Ha kylling, løk i biter, hvitløk og chipotle/jalapeño/tørket chili i en stor kjele. Hell kyllingkraft over. Kok opp og la koke i nærmere en time.

Tilsett squash i biter, grønne bønner og tomater, og kok videre til squash og bønner er blitt møre.

Smak til med salt og pepper. Tilsett mesteparten av den hakkede korianderen og rør rundt.

Del avocadoene i to og grav avocadokjøttet ut av skallene med en skje. Fordel avocadokjøttet i dype tallerkner og øs suppe over. Dryss litt ekstra koriander over suppen og server med limebåter ved siden av. Skvis lime over suppa før du spiser.



13 kommentarer:

  1. Denne suppa er så god! I Mexico lærte jeg å ha ei ss med dijonsennep i også. Det er kanongodt!

    SvarSlett
  2. Ah! Godt å høre at det er en caldo-fan til der ute. Herregud, jeg elsker denne suppa altså! Dijonsennep høres spennende ut. Det skal jeg prøve neste gang.

    SvarSlett
  3. Denne suppa så super god ut. Har aldri smakt!!

    SvarSlett
  4. Ja, den er deilig. Skikkelig mexicansk husmannskost.

    SvarSlett
  5. Dette har jeg aldri smakt! Utrolig spennende oppskrift - liker godt ideen å helle suppen over avokado - må prøves! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  6. Så spennende denne så ut:)

    SvarSlett
  7. Hei!

    Aller først - tusen takk for en utrolig inspirerende blogg med mange gode oppskrifter.

    Jeg regner med at du bruker rå kylling i denne - og lurer på om det går an å bruke ferdig grillet? Hvordan tror du i så fall jeg bør gå frem mtp koketid osv? Anja :-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk Anja!

    Jeg ville ikke brukt ferdig grillet kylling i denne retten. Grunnen er at det som er fantastisk med denne suppa er kraften. Kraften blir til når kyllingen og grønnsakene får koke lenge, og det vil ikke bli den samme gode smaken hvis du bare varmer opp ferdig grillet kylling i vannet. Jeg tror også at kyllingen kan få en litt tørr konsistens.

    Hvis jeg var deg ville jeg heller brukt den ferdig grillede kyllingen din i en annen type suppe og vente med denne til du får tak i rå kylling.

    SvarSlett
  9. Hallo!
    Hvor mye jalapeño/tørket chili skal det være i retten?

    SvarSlett
  10. Hehe, etter smak ;) Når jeg bruker fersk jalapeño bruker jeg som regel en stor eller to små.

    SvarSlett
  11. ^^Det blir ganske hot :)

    SvarSlett
  12. Aha!
    Og jeg som ikke er så glad i veldig sterk mat, kan enten droppe jalaoenoen, eller bruke bare en liten?
    Har jalapenoen veldig mye å si for retten? For jeg syntes ellers denne suppa ser helt fantastisk ut! :)

    SvarSlett
  13. Det gaar sikkert fint uten, om du ikke liker sterk mat :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails