onsdag 20. oktober 2010

Linfrøkjeks


Disse krever litt planlegging, da frøene skal ligge i bløt over natten. Har du ikke prøvd å legge linfrø i bløt før, så er det en grunn i seg selv til å teste denne oppskriften. Det er ganske fascinerende det som skjer med linfrøene nemlig. Det danner seg en slags gele rundt frøene, som fungerer som et slags bindemiddel. Av den grunn er denne metoden ofte brukt av veganere, og andre som ikke spiser egg. Du kan si det blir som en vegetabilsk eggehvite.

Kjeksene kan ligne litt på knekkebrødene jeg har postet tidligere, men disse er mer som kjeks, fordi du får dem mye tynnere enn knekkebrødene. Grunnen til at du får dem tynnere er nettopp at gelekonsistensen på røra gjør at røra er lettere å fordele utover bakepapiret.

Oppskriften er fra fantastiske Clotilde Dusouliers blogg Chocolate & Zucchini. I originaloppskriften skal kjeksene tørke på 45 grader i 6 timer. Grunnen til den lave temperaturen er at de skal være "rå". Jeg har aldri vært spesielt opptatt av at maten min skal være rå (såkalt raw food), så jeg tar en snarvei og tørker kjeksene på 80-90 grader med ovnsdøra på gløtt i tre timer. Det er fullt mulig at det går greit å heve temperaturen enda mer for å få dem ferdig enda fortere. Men det har jeg altså ikke prøvd meg på ennå.


1 kopp linfrø

1/2 kopp blandede frø (f.eks. solsikkekjerner, sesamfrø og gresskarkjerner)

1 kopp vann (til linfrøene)

ekstra vann til de andre frøene

1/2 ts finmalt havsalt

1 ts spisskumminfrø, malt chili eller det krydderet du liker best
________________________________________________________________________________

Ha linfrøene i en liten bolle, og hell koppen med vann over. Ha resten av frøene i en annen bolle, og hell litt vann over disse også, til de er dekket med vann. La stå natten over.

Morgenen etter har du bollen med de blandede frøene i et dørslag og skyller godt av dem. Linfrøene skal ikke renne av. Disse ligger nå i sin egen tykke gele. Bland de blandede frøene med linfrøene, salt og krydder. Bruk en gaffel til å blande det hele godt.

Spre frørøra utover en bakepapirkledt stekeplate. Bruk en slikkepott til å smøra røra tynt utover.

Strø en anelse salt over overflaten.

Tørk i ovnen på 80-90 grader i ca. 3 timer med ovnsdøra på gløtt. Etter 1-2 timer snur du kjeksflaket, slik at det tørker på begge sider. Følg med! Alle ovner er forskjellige. Kanskje du trenger mindre tid enn jeg trengte.

Knekk i mindre kjeks når avkjølt.



12 kommentarer:

  1. Dette skal jeg prøve - fra jeg begynte lese så jeg for meg kjeksen med ost -som på ditt site bilde :)

    Takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Kjekt med noe som knaser under osten av og til ja :)

    SvarSlett
  3. Linfrø er genialt som bindemiddel:-) fikk lyst på kjeks med ost på jeg også nå!!!

    SvarSlett
  4. Ja, ikkesant! Det er faktisk første gangen jeg har prøvd dette med å lage bindemiddel av linfrø. Det var jo kjempelurt!

    SvarSlett
  5. Linfrø er kjempe godt og et godt bindemiddel men noe som kan være greit å huske på er at man helst ikke bør spise så mye linfrø da disse inneholder cyanid(blåsyre) staten anbefaler maks 2 ss om dagen. Jeg har ikke merket noe enda jeg fort spiser mye mere siden jeg ofte spiser råvegansk, men jeg anbefaler å prøve å begrense det.:) selvom det er vanskelig for det er jo så godt.

    SvarSlett
  6. Det er godt å bli minnet på at man bør begrense inntaket i blant. Jeg sliter ikke så voldsomt med disse linfrøene, men har et problem med å begrense inntaket av solsikkekjerner. De skal man jo heller ikke få i seg i store mengder. På den annen side tror jeg at vi unngår så mange andre giftstoffer når vi er bevisste på å spise rent og naturlig, og unngår alle ferdigproduktene, at vi kan få lov til å være litt rause med oss selv på frøfronten.

    SvarSlett
  7. Jeg tok en stor neve blandede nøtter (Kongeblanding) som jeg finhakket og hadde oppi "røra". Blir nok litt mer karbo, men mer å tygge på og veldig godt. Kan anbefales :-)

    SvarSlett
  8. God idé Gry! Nøtter er alltid godt. Og så voldsomt med karber er det da heller ikke :)

    SvarSlett
  9. Åhh, ser nydelig ut:) Dette skal laget ikveld. Setter frøene i bløt ikveld:)

    SvarSlett
  10. Lykke til med kjeksmekking. Håper de faller i smak :)

    SvarSlett
  11. Himmelsk. Har nytt flere med rikelug med tine kremost pepper. Nå er det ikke mer kremost igjen *ops* Supert alternariv til kjeks ved ost og kjeks kveld. Savner glasse med rødvin :)

    SvarSlett
  12. Så bra at du likte dem Siv Karin. Og du, det er da lov med et glass rødvin?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails