mandag 2. august 2010

Tom Kah Gai

Tom Kha Gai er en deilig thailandsk suppe med kokosmelk og galangal. Jeg har sett og prøvd mange Tom Kah Gai-oppskrifter og jeg har likt dem alle. Jeg vet imidlertid ikke hvilken av dem som er "den originale" eller mest autentiske, hvis det finnes noe slikt. Her kommer en av variantane i alle fall.

Det er ikke krise hvis du ikke får tak i alle ingrediensene. Galangal kan byttes ut med ingefær, kaffir limeblader kan droppes mot at du har i litt limeskall. Det er mulig man ikke lenger kan kalle det Tom Kha Gai lenger hvis man bytter ut for mye av ingrediensene, men det kommer sikkert til å være godt i alle fall. For de som bor i Oslo finner du alt du trenger i det asiatiske supermarkedet A-Food i Osterhaugsgate, der jeg alltid handler hvis jeg har planlagt sørøstasiatisk mat til middag.

 Til 4 personer


 8 dl (2 bokser) kokosmelk

12 skiver galangal

1 stk sitrongress delt i store biter

8 kaffir limeblader

4 sjalottløk

3 små chili eller 1/2 stor

3 dl kyllingbuljong (lag gjerne av fond)

400 g kyllingfilet i biter

2 vårløk i biter

10-12 cherrytomater delt i to

4 ss fiskesaus

evt. litt sukrin

4 ss limesaft

frisk hakket koriander
______________________________________________________________________________

Kok opp kokosmelk, galangal, sitrongress, kaffirlime og sjalottløk. La det småkoke i cirka fem minutter. Tilsett kraften og kok opp. Deretter har du i kylling, løk, sukrin, vårløk og fiskesaus. Du lar dette få et oppkok før du tilsetter tomatene, og lar dette få et oppkok. Fjern kjelen fra platen og ha i limesaft til slutt. Pynt med koriander og servér.

Det er ikke meningen at du skal spise sitrongresset. Selv foretrekker jeg også å la galangalskivene ligge igjen i tallerknen også. Disse skal først og fremst gi smak til suppa.


 Koriander, lime, chili og galangal. Får du ikke tak i galangal kan du bruke ingefær.

  Kaffir limeblader og sitrongress.


7 kommentarer:

  1. Det ser nydelig ut, som alt annet du lager.

    La merke til at du fremdeles har linken til den gamle bloggen min. Har ikke sluttet å blogge, har bare flyttet :)

    SvarSlett
  2. Jeg er SÅ glad for å ha funnet bloggen din. Jeg ELSKER den! Dine oppskrifter er så fristende at jeg får mest lyst til å lage alt sammen! Gleder meg til å prøve foccacia brødet ditt.

    Gjett om jeg skal følge med på bloggen din videre!

    SvarSlett
  3. Takk Line :) Jeg har jo fått med meg at du har ny blogg. Men ikke at jeg ikke har oppdatert linken. Da får jeg rote meg til å gjøre det :)

    Linn: Takktakk, hyggelig å høre :)

    SvarSlett
  4. Jeg er også glad jeg fant bloggen din! Jeg har gått 2 uker på lavkarbo/ ketolyse, og jeg begynner å bli lei av det vanlige "egg og bacon", ost osv., men her fant jeg virkelig inspirasjon, og kommer til å bruke mange av oppskriftene dine! Takk :)

    SvarSlett
  5. Så hyggelig Jeanette. Lykke til videre på ketolyse :)

    SvarSlett
  6. Jeg har nettopp vært i Thailand og ELSKET tom kha gai i den varianten vi fikk der. Morsommere er det at sønnen min på 1år også elsket det, så nå har jeg tenkt å prøve din versjon. Husket at jeg hadde sett den her, så matglad går det visst an å bli... :-)

    SvarSlett
  7. Velkommen hjem til kulda, nettisen! Det må ha vært litt av en sjokkovergang!

    Mmm... Thaimat generelt er jo bare himmelsk. Det er grunn nok i seg selv å reise til Thailand. Jeg kan ikke love deg at dette blir like godt som den ekte thaisuppa du fikk i Thailand. Men jeg håper det blir et godt substitutt for ekte vare.

    Morsomt at sønnen din ble så glad i suppa. Men jeg skjønner han godt da ;)

    Hyggelig at du husket på oppskriften min:)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails