tirsdag 22. juni 2010

Kaffelatte og egg til frokost

Ikke en oppskrift denne gangen. Bare en beskrivelse av en av mine standard hverdagsfrokoster.



Jeg savnet Kaffe Latte da jeg begynte på lavkarbo. Melkesukkeret skulle jeg jo holde meg unna. Men dette er for meg en god erstatning for latten. Jeg lager en dobbel porsjon kruttsterk espresso med en halv teskje sukrin og en god klunk med kremfløte. Hvis jeg vil ha cappuccinofølelsen strør jeg litt kanel på toppen.



Hvis du er litt mindre lat enn jeg er på morgenkvisten kan varme opp fløten og bruke en melkeskummer for å få det deilige melkeskummet på toppen av latten.

På travle morgener bruker jeg rett og slett instant espresso. Jeg er egentlig sterk motstander av pulverkaffe generelt. Og bruker aldri aldri pulverkaffe til vanlig kaffe. Men espressovarianten synes jeg faktisk er grei.





Sammen med morgenlatten spiser jeg gjerne et kokt egg eller to med majones og nykvernet pepper. Jeg legger eggene i kaldt vann og setter dem på kokeplaten før jeg går i dusjen. Og når jeg kommer ut av dusjen er eggene klare. Mens eggene skylles i kaldt vann koker jeg vann til latten, og vips så er frokosten ferdig. Et godt tips er å ha en liten teskje bakepulver i kokevannet til eggene. Da vil du aldri få problemer med å fjerne skallet på eggene.



 Mmmm! Klar for en ny dag. 

5 kommentarer:

  1. Høres virkelig fristende ut dette!
    Har savnet cappuccinoen etter at jeg startet på lavkarbo :)

    SvarSlett
  2. Hvorfor droppe melk når man går på lavkarbo? I en latte er det jo bare 6 karbohydrater og ett glass melk tilsvarer ca. 10.

    SvarSlett
  3. Det kommer vel litt an på hvor streng man er med seg selv. Mange som spiser lavkarbo ligger for eksempel under 20 gram karbohydrater om dagen. Gjør man det, så er det bedre å bruke karbohydratkvoten sin på grønnsaker istedenfor melkesukker. Også er det jo sånn at fettet i fløten er med på å mette lenger.

    Jeg unner meg en vanlig latte i ny og ne, men sånn til hverdags foretrekker jeg å droppe melkesukkeret. For andre som er litt mindre strenge på karbene går det selvfølgelig an å velge annerledes. Det blir opp til hver enkelt ;)

    SvarSlett
  4. Hei Frida :) kjempe flott blogg, er innom nesten hver dag :) det går også ann å bruke soya melk til latte, og sukkerfri sirup. jeg drikker dette når jeg er på kafe. lurer også på hvor mange karbo det er i dine oppskrifter. jeg må helst ligge under 15 og syntes det er kjempe vanskelig å finne variert mat. litt lei av salat og blomkål :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk for koselig kommentar. Selv tåler jeg ikke soyaprodukter så godt, men det er jo selvfølgelig et alternativ for de som kan spise det. Når det gjelder antallet karbohydrater i oppskriftene, så teller jeg ikke på karbohydratene lenger. Men de fleste rettene kan inngå i et ketogent kosthold. Dessverre må de som finteller på karbene gjøre det selv, ettersom at jeg er for lat til å gjøre det ;)

      Slett

Related Posts with Thumbnails