tirsdag 26. januar 2010

Aubergingrateng med sopp og norzola

Gerd på lavkarbo.no er et oppkomme av deilige oppskrifter. Og siden jeg åpenbart er på auberginekjøret om dagen, så måtte jeg prøve meg på denne deilige auberginegratengen.

Jeg må si den ble veldig veldig god. Men også litt tung. Derfor synes jeg den blir enda bedre dersom man serverer den sammen med litt frisk salat eller bare noen halve cherrytomater, sånn at man får sneket litt syrlighet inn i middagen.

4 porsjoner


3 auberginer

litt smelta smør eller olje


urtesalt

paprikapulver


oregano
 

hvitløkspulver
 

en god kladd smør
 

1 dl skivet sjampinjong
 

5 dl fløte

100 g norzola

50 g revet ost 
___________________________________________________________________ 


Begynn med å skjære auberginer i tykke skiver.  Legg skivene på bakepapir på stekebrett og  pensle skivene med smelta smør eller olje. Krydre auberginskivene med urtesalt, paprika, oregano og hvitløkspulver. Stek skivene i ovnen på 200 grader ca. 10 minutt. De skal bli myke og få litt farge.
 

I mellomtiden steker man champignonene i smør i en kjele. Tilsett fløte og gorgonzola, og la koke til fløten tykner. Smak til med salt og pepper. Personlig synes jeg det er helt unødvendig å salte noe ekstra da  blåskimmelosten er ganske salt i seg selv.

Legg halvparten av auberginskivene i en smurt ildfast form, hell sjampinjongsausen over. Dekk med resten av aubergineskivene og strø over ca 50 g. revet ost.
 

Gratengen stekes på 220 grader til osten har blitt gylden, ca 10-15 min.
 



Her har jeg servert aubergingratengen med bratwurst fra Grilstad (1 g karb per 100 g) og noen cherrytomater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails