søndag 22. november 2009

Moussaka

600 g kvernet fårekjøtt
2 auberginer
1 dl olivenolje
1 ts salt
1/2-1 ts pepper
1 boks hakkede tomater
1 liten klunk hvitvinseddik
2 store fedd hvitløk
1 stor løk
1 kvast persille
1 ts kanel
Oregano
2 dl fløte
2 eggeplommer
1 egg
1 dl revet parmesan
Revet gulost
____________________________________________________________________
1. Skjær auberginen i centimetertykke skiver. Strø salt over skivene og la dem renne av i et dørslag i 40-60 minutter.
2. Stek auberginskivene i olje og legg dem på kjøkkenpapir.
3. Stek kjøttdeig, hakket løk og hakket hvitløk.
4. Rør tomater og krydder inn i kjøttdeigen og la det hele koke i en time.
5. Legg et lag auberginer i bunn av en ildfast form. Hell kjøttsausen over og legg et nytt lag med auberginer på toppen.
6. Visp sammen fløte, egg, parmesan og litt av gulosten. Hell blandingen over formen og strø revet gulost på toppen.
7. Stek på 200'C i 40 minutter.
8. Server med gresk salat og tzatziki.


Bildet er tatt av Joana Hard. Vilkår for videreformidling finner du her.

4 kommentarer:

  1. Ser bare så fantastisk god ut, den blir dagens, i anledning jubileet !!

    SvarSlett
  2. Den er fantastisk god. Bildet er juks, jeg var ikke like flink til å ta egne bilder i begynnelsen, men jeg lover at moussakaen er god likevel. Jeg husker jeg nærmest levde på denne i 2-3 uker på denne tiden i fjor. Kanskje jeg burde feire med moussaka selv :)

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Fant bloggen din på fredag og i løpet av helgen har jeg vært gjennom hele og funnet masse inspirasjon og en hel del jeg gleder meg til å prøve :) Fantastisk blogg med flotte bilder og lett forklart. Keep up the good work

    SvarSlett
  4. Oi, gjennom hele? Det er ganske imponerende Marianne. Men jeg er glad for at du har funnet inspirasjon og oppskrifter du har lyst til å prøve. Håper de faller i smak :) og tusen tusen takk for trivelig tilbakemelding!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails