søndag 7. februar 2010

Guacemole

Det finnes mange varianter av Guacemole. Her i Norge har jeg blitt mest vant til å få servert en ganske sterkt krydret variant med både chili og hvitløk, og som er spedd ut med rømme. Den er god, men jeg tror jeg foretrekker denne varianten som er den jeg ble vant til å få servert i Mellom-Amerika. Den er på et vis renere på smak.


2 store avocado

Saften av en lime

1 kvast fersk koriander - hakket

1/4 - 1/2 liten finhakket tomat

Et par ss finhakket løk (gjerne sjalott)

Salt & pepper
______________________________________________________________________

Mos avocadoen med en gaffel. Jeg syns den blir bedre om den er most med gaffel og er litt chunky enn hvis du kjører den med stavmikseren. Bland inn de andre ingrediensene og la stå en stund før servering. Smak til med salt og pepper.

Legg gjerne steinen fra avocadoen oppi skålen sammen med guacemolen og skvis litt lime på toppen. Det gjør at guacemolen ikke så fort blir brun.


 Dette er noe av det beste jeg vet. Godt til eggene om morgenen, godt som tilbehør til lunsjen eller middagen, godt til tacoen, godt som pålegg på lavkarbobrød, og godt som dip til ostechips

2 kommentarer:

  1. Fikset meg denne i dag til lavkarbo-lefse og taco-tilbehør. Skal si deg èn ting: HIMMELSK! Takk for super guacamole oppskiften, var mye bedre enn den i butikken, samt mye sunnere;) Stå på videre!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Og hipp hurra for at du likte denne :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails